Geluid meten 

    Geluidmeting is een vereiste voor het S-BVL

    Als je verwacht dat jouw project dit jaar gaat vliegen is het verstandig om nu vast een geluidmeting in te gaan plannen. Je hebt dat nodig voor de afgifte van het definitieve S-BVL (Speciaal Bewijs van Luchtwaardigheid).

    De ICAO geluidsnormen zijn van toepassing op alle vliegtuigen. Iedere vliegtuigfabrikant is gehouden aan deze normen. Voor ons als amateur-vliegtuigbouwers betekent dit, dat we zelf moeten aantonen hoeveel geluid we produceren in dB(A) en dat dit binnen de normen valt. Alleen dan wordt een S-BVL afgegeven door de autoriteiten. De geluidsproductie is onderverdeeld in geluidsklassen. Meestal is het landingsgeld dat je betaalt afhankelijk van je klasse. Hoe meer herrie, hoe duurder. Ieder amateurbouw vliegtuig wordt gezien als een uniek product en zal daarom gemeten moeten worden. Alleen als een vliegtuig tot in detail hetzelfde is als een eerder gemeten vliegtuig, wordt een gelijkstelling geaccepteerd.  Als je denkt dat je hiervoor in aanmerking komt, neem dan contact op met het ANMI:

    In alle andere gevallen zal er gemeten moeten worden.

    Hoe meten we het geluid?

    De meting bestaat uit twee gedeelten:

    1. Meting van de prestaties van het vliegtuig voor berekening van de snelheid waarbij de geluidmeting dient te  gebeuren
    2. De geluidmeting zelf

    De NVAV is bezig om de prestatie meting in eigen beheer uit te voeren zodat je alleen nog voor de geluidmeting zelf naar een geluidmeet organisatie hoeft. Neem hiervoor contact op met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    Bij wie kun je terecht voor een geluidmeting?

    Er zijn verschillende geluidmeetorganisaties die de geluidmeting  voor je kunnen uitvoeren, in binnen- en buitenland. Belangrijk is dat ze voldoen aan de eisen die door ILT worden gesteld.

    Geluidsmeten in Nederland

    In Nederland kennen we het ANMI als erkende organisatie om de geluidmeting te doen. Het ANMI is voortgekomen uit de NVAV en heeft veel ervaring met amateurbouw vliegtuigen. Voor de procedures van het ANMI en een uitvoerige checklist verwijzen we naar de website van het ANMI:

    Het ANMI verzorgt verschillende meetdagen per jaar op EHBD maar desondanks komt het soms voor dat, om wat voor reden dan ook, het niet lukt om hier aan mee te doen. Er kan in zo’n geval ook uitgeweken worden naar Duitsland waar ook een aantal door ILT erkende instanties zijn.

    Geluidsmeten in het buitenland

    Een optie wordt geboden door onze Duitse zustervereniging, het OUV. Zij voeren hun metingen normaal uit in Rotenburg-Wümme (EDXQ), maar in overleg kan dit op meerdere vliegvelden. Als er meerdere Nederlandse vliegtuigen gemeten moeten worden kunnen zij ook naar Nederland komen. Het aanvraag formulier kun je vinden op

    www.OUV.de.  Als je plannen hebt om de meting door de OUV te laten doen, laat dat dan ook even weten aan Vliegzaken. Misschien kan er wat gecombineerd worden.

    De tweede optie is MT-propellers. Dit bedrijf zit bij München in de buurt en die afstand is natuurlijk wel een nadeel. Een voordeel is dan weer dat zij meerdere malen per maand een geluidmeting doen, ook voor andere kisten dan zelfbouw. Zij hebben dan ook veel ervaring en de leden die daar hun geluidsmeting gedaan hebben waren dan ook onder de indruk. Kosten voor de meting zijn wel een stuk hoger dan bij het ANMI, met een forse korting voor vliegtuigen met een MT-prop. Website:

    www.mt-propeller.com

    Voor vragen over de geluidsmeting in binnen- of buitenland kan je altijd contact opnemen met  Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    Vakbladen

    Verenigde vleugels                          

    Secretariaat

    De Nederlandse Vereniging van Amateur Vliegtuigbouwers NVAV

    Secretariaat :
    Huizerweg 108
    1402 AH Bussum
     
    Onze standaard vergaderlocatie is Pionier Hangaar, Maraboeweg 12, Lelystad.
    Hier hebben wij onze maandelijkse bijeenkomsten, waar veel uitgewisseld wordt met elkaar.