Op 13 september 1969 steeg de PH-COR "per ongeluk" op tijdens taxiproeven op het strand. Bij Wijk aan Zee en vloog door om te landen op Rotterdam-Zestienhoven waar het toestel onmiddelijk door de autoriteiten in beslag werd genomen.

  • PH-KOR-01.jpg
  • PH-KOR-02.jpg
  • PH-KOR-03.jpg
  • PH-KOR-04.jpg
  • PH-KOR-05.jpg

Deze gebeurtenis was aanleiding voor de oprichting van de Nederlandse Vereniging van Amateur Vliegtuigbouwers. 

1991 Cor Dijkman Dulkes schrijft zelf zijn verhaal. 

In 1984, tijdens een vacantie, kreeg ik ontzettend veel zin om een nieuw vliegtuig te ontwerpen. Ik pakte dus papier en potlood met gum, (vooral in het begin valt er veel te gummen) en begon eerst eens op een rijtje te zetten wat mijn verlangens waren ten opzichte van mijn trouwe PH-COR. Na een aantal dagen wist ik wat ik wilde. Op z'n minst wat meer snelheid, dus meer vermogen, een intrekbaar landingsgestel en wat meer stroomlijn. Vanzelfsprekend twee zitplaatsen naast elkaar en een redelijke ruime cockpit met veel uitzicht. Ik weet wel dat een en ander meer luchtweerstand geeft, dus ook vermogen kost. Wil je het allemaal te "perfect' hebben dan zal het ontwerpen zeker twee maal zo lang duren, eenvoudigweg omdat het echte ideale, bijna onmogelijk is. Denk aan het ideale huis, de auto of boot (bijna onmogelijk). En een beetje practisch blijven is ook niet verkeerd. Weer rekening houdend met de beperkingen welke door de RLD op dat moment nog steeds van kracht waren; zoals twee zitplaatsen, max. gewicht en max. aantal Pk's plus een relatief eenvoudig constructie-ontwerp.

Vakbladen

Verenigde vleugels                          

Secretariaat

De Nederlandse Vereniging van Amateur Vliegtuigbouwers NVAV

Secretariaat :
Huizerweg 108
1402 AH Bussum
 
Onze standaard vergaderlocatie is Pionier Hangaar, Maraboeweg 12, Lelystad.
Hier hebben wij onze maandelijkse bijeenkomsten, waar veel uitgewisseld wordt met elkaar.