• Bouwen
  • Verzekering

Verzekeren via de NVAV

In 2005 is in Nederland de EASA regelgeving “VERORDENING (EG) Nr. 785/2004 VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD van 21 april 2004 betreffende de verzekeringseisen voor luchtvervoerders en exploitanten van luchtvaartuigen” ingevoerd.

Dit houdt in dat:

  • Ieder luchtvaartuig met een geldig (S)BvL altijd verzekerd dient te zijn
  • Alle inzittenden verplicht verzekerd zijn
  • De ongelijkheid tussen Europese EASA landen eindigde

Deze verandering heeft aantoonbare voor- en nadelen.

Nadelen:

  •     Je kunt geen “winterstop” meer op je vliegtuigverzekering zetten
  •     De dominante Nederlandse verzekeringsmaatschappij gebruikte dit om een zeer aanzienlijke premiesprong te maken.

Voordelen:

  • Geen verschillen meer, niet bijbetalen voor de verzekering als je naar Denemarken of Duitsland wilt vliegen.
  • Vliegtuigverhuurders kunnen je geen briefje meer laten tekenen dat de inzittenden niet verzekerd zijn

De premieverhoging heeft tot een zoektocht geleid voor een verzekeringsalternatief voor NVAV leden. Deze is gevonden bij een verzekeraar die ook een groot deel van de vliegtuigvloot bij onze zelfbouw zustervereniging LAA (8000+ leden! )in Engeland verzekert: HAYWARD AVIATON.

Met deze maatschappij is in 2007 een collectief voor de NVAV aangegaan.

Belangrijke kenmerken qua premie:

  •     Gestaffelde korting voor alle deelnemers afhankelijk van het aantal deelnemers (stappen bij 50, 75 en 100 vliegtuigen)
  •     Per vliegtuig is de premie afhankelijk van de ervaring van de ingeschreven pilo(o)t(en) (stappen 0, 250 en 500 uur)
  •     Lage premievoor all-risk verzekeren
Op moment van opstellen van dit document zijn 71 van de 125 in Nederland te verzekeren zelfbouw vliegtuigen in het collectief opgenomen. Er valt dus nog wat te “verdienen”.
Daarnaast staat het collectief, naar Engels model, open voor Annex II vliegtuigen zoals Piper Cub’s.

Het NVAV collectief, uiteraard alleen voor NVAV leden.