• Ledencontact
  • NVAV Clubnieuws

Jeugdlidmaatschap

Ben je student of jonger dan 18 jaar en heb je interesse in vliegen en in het zelf bouwen van vliegtuigen? Wil je hiervan de smaak te pakken krijgen? En koester je misschien de droom om ooit zelf aan een vliegtuig te gaan sleutelen?

Dan ben je bij de NVAV aan het goede adres! De NVAV verwelkomt studenten met een speciaal jeugdlidmaatschap voor slechts €20 per jaar, zolang je studeert of jonger bent dan 18 jaar.

Wat krijg je er voor?

Als jeugdlid kun je profiteren van de technische kennis, de ervaring en de evenementen binnen onze vereniging. Er zijn regelmatig NVAV fly-ins en maandelijks verenigingsdagen waarop een interessante presentatie wordt gegeven (over bijv. onderhoud, regelgeving, techniek of vliegavonturen) of een excursie, waarbij je zelfbouwvliegers kunt ontmoeten.

Er zijn ook NVAV zelfbouwers die best graag met assistentie van een jeugdlid hun project zouden willen versnellen, om eerder de lucht in te kunnen gaan. Je kunt daarbij de handen uit de mouwen steken en ervaring opdoen bij de bouw, de tests en het vliegen.

Nieuwsgierig?

Kom dan eens vrijblijvend rondneuzen op een van onze verenigingsdagen of tijdens een fly-in. Je kunt dan natuurlijk verschillende zelfbouw vliegtuigen bezichtigen en vragen stellen. Of misschien wel even mee omhoog! Zie de agenda op onze website.

Aanmelden

Op de website staat het speciale aanmeldingsformulier voor studenten. We vragen ook naar een kopie van je collegekaart. Je krijgt daarvoor het volledig lidmaatschap met stemrecht naar rato (1/5). Het jeugdlidmaatschap eindigt bij opzegging en anders zodra de studie is voltooid, of als je 18 bent geworden en een betaalde baan is gevonden. Je bent tevens geabonneerd op onze maandelijkse Safety-Note en ons clubblad Profiel, die beiden digitaal worden verspreid.

Afdrukken E-mail

Ted en Stef met hun KR2

De NVAV is productief op dit moment. Er wordt in den lande kennelijk hard gewerkt aan bepaalde projecten. Weer wordt ons een "first Roll Out" gemeld, nu door Ted en Stef den Boer (vader en zoon).
 
tedenstefWij hebben onze KR2S  buiten gehad (zie website) om een W&B te doen. Dit om te controleren of de engine mount de juiste lengte heeft. En hij klopt! De berekening die we gemaakt hebben was goed.

Normaal gebruik je bij de kr2s een W&B 8 tot 14 inch achter de leading-edge. Wij zitten op 8 tot 12 inch. De leading-edge tanks doen dus perfect hun werk.

We konden ook gelijk de propclearance bepalen, conclusie 160 diameter past goed. Prop is nu in bestelling en binnen kort naar woodcomp. Dan kunnen we met de motorkappen beginnen.

Zie ze staan die twee trotse bouwers, en neem eens een kijkje op hun website.

Ook deze kit, die voornamelijk van hout gemaakt is, is en monsterklus. Petje af voor deze prestatie.

 

 

Afdrukken E-mail

First Roll out Murphy Rebel Elite

De Murphy Rebel Elite van Jan van Wendel mocht onlangs voor het eerst naar buiten. Hiermee is de "First Roll Out" een feit.
 
murphy
 Het vliegtuig is nu voor ongeveer 70% klaar. De vleugels, het stabilo en het kielvlak zijn reeds klaar, alles vol aluminium.
Het vliegtuig wordt uitgevoerd met een Lycoming IO-360 motor. De motor is inmiddels in bezit en moet nog gereviseerd worden. Daarnaast krijgt de motor electronische ontsteking welke geen externe voedingsbron nodig heeft.
De motor zal een 2 blads constant speed propeller aandrijven.
Het instrumentarium is bijna "Full Glass" van het Merk MGL. Er komen 2x MGL Odyssey in, V6 radio, Trig transponder, en een ECB unit. Natuurlijk komen er ook nog een paar ouderwertse "stoomklokken" in voor snelheid, hoogte en kompas.
 
Nu "de laatste 70%" nog afbouwen.

Afdrukken E-mail

Invoering 8,33 kanaalseparatie

Zeer recent ontvingen wij van Peter van der Wilk van DGB een update aangaande de invoering van de 8.33 kHz kanaalseparatie. Deze informatie betreft een update vanuit LVNL, met daarbij geplande data van invoering, als volgt:
• De conversiemomenten zijn 7 januari 2016, 31 maart 2016, 23 juni 2016 en 15 september 2016.
• De DEF frequentie is tegelijkertijd met de conversie van de DEF frequentie van Defensie omgezet op 17 september 2015.
• Een aantal frequenties is uitgezonderd waaronder de noodfrequentie 121.5 en de frequenties die als "CLIMAX" frequenties gebruikt worden. Deze worden niet geconverteerd en blijven op 25kHz kanaalscheiding.

Afdrukken E-mail

Vrijwilligersdag Seppe

Zaterdag 24 oktober 2015 waren de vrijwilligers van onze vereniging uitgenodgd door het bestuur op vliegveld Seppe.

3 oude knarren bij elkaar

We mochten met het vliegtuig komen, maar met de auto was ook niet verboden. Er waren maar twee leden die zo origineel mogelijk kwamen. Martin van de Broek en Wim Mijnen. Beide met hun eigen kist. De rest kwam met de auto.

Nadat onze voorzitter ons welkom had geheten hield die ons een verhaal voor. Nota bene een verhaal over een boot, en dat bij vliegtuig mensen. Da's lef.  Ik kan niet het hele verhaal oplepelen, maar de strekking van het verhaal was dat hij onze vereniging vergeleek met een hele mooie bijzondere boot, waar een aantal zaken waren die niet helemaal goed liepen, maar waar de meeste en de grootste gevaren van buiten kwamen. IJsbergen, met van die gemene problemen die zich onder water afspelen, maar levensgroot zijn. Het was oorverdovend stil tijdens zijn verhaal, wij hingen als kleine jongens aan zijn lippen, totdat hij zijn verhaal afrondde met de climax, "TITANIC". Maar, wij begrepen hem allemaal in één keer, en volkomen. Met andere woorden, laten we ons niet blind staren op een aantal interne zaken, want de grootste problemen komen van buitenaf op ons aan.

Daarna gaf één van de mensen van het vliegend museum Seppe een lezing over hun organisatiestructuur en hun uitdagingen. Dat kwam eigenlijk een beetje op het zelfde neer als waar wij als vereniging mee kampen. Ook hun vereniging heeft net als de onze te maken met van die "vreselijk eigenwijze vliegers en vliegtuigeigenaren" die je soms maar moeilijk kunt temmen, te oud worden, en niet gemakkelijk jonge aanwas kunnen vinden. Niets nieuws onder de zon.

Natuurlijk mochten we ook het museum doorsnuffelen, en ook daar bleek weer dat wij net zo goed met de handen als de ogen kunnen kijken. Vreselijk mooi spul, en met het klapstuk, Messerschmidt ME109 5G. Vooral die laatste 2 karakters zijn heel bijzonder, want van dat type, is die op Seppe de enigste nog op deze aarde. Het vliegtuig is zeer mooi van lelijkheid. Het ding heeft diep onder de grond gezeten, is daar weer uitgehaald, en toen door een medewerker van het museum met een hamer weer in vorm geklopt. Veel lapwerk, waar wij als zelfbouwers van gruwen, maar dit vliegtuig vliegt nooit meer, dus het hoeft ook  niet "gecertificeerd" te worden door amateur vliegtuig bouwers. Wij kunnen namelijk heel goed andermans vliegtuig "certificeren". Echt een pracht ding. Zie maar eens op de bovenstaande foto. Is het niet mooi, die drie oude knarren bij elkaar? Alle drie even grijs en kaal als die Messerschmidt, en net zulke "dappere strijders". 

Ga zelf ook eens een keer kijken in het museum, het kost niet veel, en de verhalen zijn mooi.

Na het struinen door al dat moois kregen we een eenvoudige, doch zeer goed verzorgde lunch aangeboden door het bestuur, waarna we in een brainstormsessie de resultaten van een door onze secretartis opgezette enquete besproken hebben. Dat laatste kunnen we ook heel goed. We moesten weer afbreken anders zaten we er nu nog.

Al met al een heel nuttige dag, waarin we weer geen enkele cleco konden zetten, maar we allemaal weer goed bezig waren en ons beschikbaar stelden voor het algemeen belang dat NVAV heet.

Wij bedanken het bestuur voor deze leuke dag.

De vrijwilligers.

WP 20151024 12 21 58 ProWP 20151024 11 59 08 Pro

 

 

Afdrukken E-mail

Stand op Genimusiment

Als vereniging doen we inmiddels het nodige aan aquisitie en naamsbekendheid.genimusiment

Drie producten van twee mensen uit één familie.

Er is in oktober in het stadje Genemuiden (OV) een jaarlijks event, Genemusiment genaamd.

Dit jaar had men als speciaal thema "Techniek uit eigen stad". Op dit  event was onder andere Nuna 7, de bekende winnende solar wagon uit 2014, en de Solar boot, beide van de Technische universiteit Delft, en een Braendli BX2, de PH-VWC.

Een van de Coureurs en bouwers van Nuna 7 en van de boot, Adri Aarnoudse , ook inwoner van Genemuiden en een neef van Jan van Wendel die de eigenaar is van de Breandli, stonden daarom gezamenlijk naast elkaar op het havenplein te pronken. 

's Morgens om tien uur opende de burgemeester het event, en vanaf dat tijdstip was het "volle bak" rondom het vliegtuig en solar voertuigen. Want laten we wel wezen het is best uniek zo'n drietal bij elkaar te zien. Er was een overweldigende belangstelling waar veel mensen zich verbaasd hebben over het "gemak" waarmee je in Nederland een vliegtuig kunt bouwen en de lage drempels die we in Nederland hebben. Er was een standje ingericht met wat bouwtekeningen op tafel en allerlei bouwmaterialen waar het vliegtuig van gemaakt is. Voor veel mensen leerzaam, voor de deelnemers boeiend, en aan het eind van de dag moe maar voldaan weer terug naar de habitat van het vliegtuig. Want laten we welzijn, een vliegtuig "gedijt" het beste op een vliegveld.

Afdrukken E-mail