Do's en Don't's

  • Overtuig u voordat u een project aanschaft, dat u de zaak zowel financieel, technisch als qua tijd kunt realiseren.
  • Verzamel zoveel mogelijk informatie over uw project en het zelf bouwen in het algemeen.
  • De NVAV bijeenkomsten zijn hiervoor een uitstekende gelegenheid Zoek een geschikte (ruim, goed verlicht en verwarmd) bouwruimte. Lukt dat niet, zet dan uw plannen aan de kant.
  • Het bouwen van een vliegtuig in een te kleine of anderszins ongeschikte ruimte is een bron van constante ergernis en leidt niet tot een betrouwbare uitkomst Houdt u aan de tekeningen en instructies van de ontwerper of leverancier. Hij heeft er ongetwijfeld over nagedacht, al lijkt het soms niet erg logisch
  • Werk nauwkeurig en systematisch en registreer wat u doet (foto's en/of logboek Kies geen vliegtuigontwerp waarvan de eisen, aan de vliegvaardigheid van de piloot, uw eigen kunnen te boven gaan.
  • Wijk niet zonder noodzaak van het ontwerp af.
  • Als u dat nou echt helemaal beslist wilt, dan uitsluitend na overleg en met instemming van de ontwerper.
  • Doe nooit concessies aan de kwaliteit van de voorgeschreven producten.
  • Wijk nooit af van de verwerkingsvoorschriften van lijm of harsen Laat 'tijdelijke' constructies niet te lang zitten of merk ze op een goed zichtbare manier.
  • Na een aantal maanden lijken tijdelijk aangebrachte constructies soms erg definitief Koop uitrustingstukken niet te vroeg!
  • Het bouwen duurt meestal langer dan u denkt en sommige elektronische apparatuur veroudert snel.
  • Let ook bij de aanschaf van uitrustingstukken op de eisen die er bij de BVL (Bewijs van Luchtwaardigheid) aanvraag aan gesteld worden
  • vraag vooral een NVAV-ambassadeur of andere leden om je te helpen bij de keuze voor een projekt. Er zijn gespecialiseerde ambassadeurs die je veel kunnen vertellen over het bouwen en het vliegen met het type vliegtuig waar je belangstelling naar uit gaat.

Afdrukken E-mail