Overslaan en naar de inhoud gaan

NEDERLANDSE VERENIGING VAN AMATEUR VLIEGTUIGBOUWERS

Algemene verplichting tot het gebruik van een transponder voor VFR vluchten buiten UDP

windmolenIn de praktijk heeft ieder luchtvaartuig dat VFR vliegt buiten de daglichtperiode een transponder aan boord, omdat het gebruik ervan immers boven de 1.200 ft al verplicht is.

Per 1 oktober komt nu de ALGEMENE verplichting tot het gebruik van een transponder voor VFR vluchten buiten UDP. Dit heeft verband met een veiligheidsstudie voor de introductie van transponder-gebaseerde naderingsdetectiesystemen voor het in- en uitschakelen van de obstakelverlichting bij windparken. Het werkt als een soort bewegingssensor, zodat de lampen geen permanente lichtshow voor de omwonenden vormen maar alleen branden wanneer dat nodig is.

Door de invoering van deze verplichting wordt bereikt dat piloten, die in duisternis op lage hoogte VFR vliegen, de aanwezigheid van windparken tijdig kunnen waarnemen doordat de daarop geplaatste ontvangers reageren op de transpondersignalen en de obstakelverlichting zullen inschakelen.