Overslaan en naar de inhoud gaan

NEDERLANDSE VERENIGING VAN AMATEUR VLIEGTUIGBOUWERS

Wijzigingen tijdens de bouw

Wijzigingen tijdens de bouw

Een van de voordelen van het zelf bouwen van een vliegtuig is dat je niet alleen een ruime keuze hebt met betrekking tot het type maar ook dat je de uitrusting veelal kunt aanpassen aan je voorkeur. Echter voor de aanvraag van het speciaal-BvL wordt een verklaring vereist dat het vliegtuig is gebouwd conform het ontwerp. Om dit naar eer en geweten te kunnen doen zijn er mogelijkheden.

De ontwerper, meestal de kitfabrikant, specificeert vaak niet wat er aan instrumenten en radio/navigatieapparatuur ingebouwd moet worden. Ook de keuze van de motor is min of meer vrij en het elektrisch systeem kan binnen grenzen door de bouwer aangepast of zelf ontworpen worden. Invullingen binnen de geboden keuzevrijheid van de ontwerper/kitfabrikant worden bij de aanvraag als "goedgekeurd door de fabrikant" beschouwd. Hiervoor hoeft dus geen wijzigingsaanvraag te worden ingediend. Let wel op dat de gemaakte keuzes binnen de mogelijkheden liggen van de "Certification Specifications" (CS) die voor jouw vliegtuig van toepassing zijn.

Bij een wijziging van de constructie moet door de ontwerper/kitfabrikant goedkeuring worden verleend. Is het niet mogelijk om zo een goedkeuring te krijgen dan kan bij andere bouwers van het zelfde type in Nederland en in de geaccepteerde landen (Australiƫ, Belgiƫ, Canada, Duitsland, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk, Verenigde Staten en Zwitserland) nagevraagd worden of die wijziging reeds bekend is. Een wijziging is dan acceptabel wanneer deze al is toegepast en toegelaten door de keurende instantie aldaar.

Onbekende wijzigingen die betrekking hebben op de sterkte, stijfheid, vliegeigenschappen of de geluidsproductie dienen vooraf "door de minister" goedgekeurd te worden. Om dit gedaan te krijgen moet je aantonen dat de wijziging voldoet aan een gelijkwaardig veiligheidsniveau als in de van toepassing zijnde CS. Voor dit aantonen is een beoordeling van een houder van een ontwerperkenning (part 21 DOA) of een "externe deskundige" (b.v. TU Delft) nodig. Dit lijkt op de procedure voor het bouwen van een eigen ontwerp. Wees je ervan bewust, dat dit soort wijzigingen een moeizaam traject zijn. Over het algemeen geldt voor wijzigingen: bezint eer ge begint! De benodigde bouw- en doorlooptijd van je project worden er altijd aanzienlijk langer van. 

In het algemeen: Zorg voor goede documentatie van alle wijzigingen. Je kan het later nodig hebben bij de s-BvL aanvraag. Om moeilijkheden achteraf te voorkomen, is het zinvol eerst contact op te nemen met NVAV-TZ.  Voor meer informatie over wijzigingen wordt verwezen naar de Regeling nationale veiligheidsvoorschriften luchtvaartuigen: https://wetten.overheid.nl/BWBR0043696/2024-03-07. De "CS" zijn te vinden op de EASA website. Voor de zelfbouw in Nederland is dat in de meeste gevallen CS-STAN Standard changes and standard repairs, CS-23 Motorvliegtuigen, CS-LSA Lichte sportvliegtuigen of CS-VLA Zeer lichte vliegtuigen.