Overslaan en naar de inhoud gaan

NEDERLANDSE VERENIGING VAN AMATEUR VLIEGTUIGBOUWERS

First flight PH-MNX

Na 4 jaar stug doorwerken aan mijn Van's RV-7 en elke woensdag en zondag bouwen, was de PH-MNX in oktober klaar voor eind-inspectie en wegen. Mede door de lichte ULPower 520iSA motor is de 'empty weight' 481,5kg (1060lbs). Het volledige bouwverslag is te vinden op mijn blog en youtube kanaal.

phmnx
PH-MNX

Het prachtige interieur is gemaakt in door Robert Lemke een ex-USAF kerel die in Duitsland is blijven hangen. De paint scheme is tot stand gekomen in samenwerking met Jonathan McCormick van Plane Schemer. Omdat de kist gestationeerd wordt in Teuge, hebben we een lokale paint shop gezocht en de gebroeders Boonzaayer durfde de uitdaging aan.

Hoewel het volgens experts lastig is om een S-BvL aan te vragen voor een 'nieuwe' kit/motor/prop combinatie, bleek dit achteraf zeer eenvoudig. Het wereldje is zo klein dat je op den duur de mensen bij ILenT kent (en zij jou ook).

Tijdens de bouw heb ik ook mijn PPL gehaald en daarnaast een Tail Wheel conversion endorsement. Totaal heb ik net 80 vlieguren en aangezien ik geen ervaring heb in een RV-7, leek het mij erg onverstandig om alleen de First Flight uit te voeren. Maarten van Eeghen, die jaren lang op de PH-PLP heeft gevlogen, was bereid om mij te ondersteunen tijdens de First Flight.

Het heeft even geduurd dat de weergoden ons gunstig gestemd waren en zowel Maarten als ik een vrije agenda hadden. Maar donderdag 6 januari 2022 was het zover. We hebben in de hangaar nog wat 'procedures' besproken en hebben de RV naar buiten getrokken. Al eerder hadden we een aantal high speed taxis over de runway gemaakt, dus we zijn meteen naar de run-up gegaan om de checks uit te voeren. 

marcel
Marcel's RV grin

De take-off ging prima en tijdens de klim bleek al snel dat de kist de neiging heeft naar links te rollen. Nu ben ik wel aanzienlijk zwaarder dan Maarten, maar ik vrees dat ik toch nog wat moet verbeteren. Het grootste 'probleem' is dat we uit de Airmaster constant speed  prop, die speciaal voor deze motor ontwikkeld is, niet de power settings hebben kunnen halen die we dachten, dit behoeft ook nog wat werk. 

Na twee korte vluchten hebben we de RV waar aan de grond gezet en heb ik een mooi lijstje met verbeterpunten. Rob Turk en Erik Wildebeest waren van de partij om het geheel vast te leggen, waarvoor mijn dank. Kortom een fantastische dag om nooit te vergeten.

Bij deze wil ik graag nog een aantal (NVAV) mensen van harte bedanken voor hen bijdrage aan de PH-MNX. Ten eerste Rene Bubberman voor mijn eerste kennismaking met de RV-7 (PH-VII). Mijn bouwbegeleider Rens Verhoeven, die een aantal keren langs is geweest tijdens de bouw en die mij altijd bij heeft gestaan met adviezen. Martin van den Broek en Bas van den Heuij voor de eindinspectie en Weight & Balance. Joop Sint Jago, die parallel aan mij ook een RV-7 bouwt, voor het sparren, Victor Kruis, Erik Wildebeest en Rob Turk voor de motivatie en goeie gesprekken. Als laatste wil ik Maarten van Eeghen bedanken voor zijn enthousiasme en ondersteuning tijdens deze "maiden flight".