Hans is niet meer, hij is gevlogen.
Met Hans is ons een persoon ontvallen die heel veel voor de NVAV heeft betekend.
Hans is in 1946 geboren in Den Haag, als oudste in een gezin met vier kinderen. Al jong toonde hij zich nieuwsgiering, ondernemend en onafhankelijk
Zijn vader vond dat hij het beste timmerman kon worden, maar Hans was geïnteresseerd in moderne techniek, vooral elektrotechniek. Daarom ging hij na de Lagere School naar de LTS Elektrotechniek om vervolgens naar de Anthony Fokker School te gaan, de MTS voor Vliegtuigtechniek in Scheveningen, waar hij zich specialiseerde in vliegtuigelektronica.
Daarna moest hij in Militaire Dienst, gelukkig bij de Luchtmacht, en werd op de vliegbasis Ypenburg gestationeerd. Hier kwam hij in aanraking met zweefvliegen (toen nog een dienstsport) en had voor de rest van zijn leven een hobby, of liever gezegd een passie. Na zijn diensttijd ging Hans werken in het onderhoud van elektronica, en specialiseerde zich met name in de opkomende lasertechniek. Voor zijn werk verhuisde hij naar Brabant en werd daar zweefvlieger bij de Aeroclub Nistelrode. Door zijn interesse en kennis werd hij daar al spoedig ook nog zweefvliegtechnicus.
Hij richtte een eigen werkplaats in voor het onderhoud van zweefvliegtuigen en motorzwevers, en verzamelde daar clubleden die wekelijks een avond meehielpen en ook opgeleid werden tot zweefvliegtuig-technicus. Hij begon ook samen met vrienden aan de bouw van een drietal composiet motorzwevers (Rutan Solitaire) waarvan de ontwikkeling stagneerde door gebrek aan een betrouwbare ultralichte motor.

Hans werd op 2 mei 1972 lid van de NVAV.
In die tijd was het zelf bouwen van een vliegtuig alleen toegestaan binnen een door de Rijksluchtvaartdienst Erkend Bedrijf.
Zo is de NVAV toen ingericht, compleet met een bedrijfshandboek, vaste procedures en een paar inspecteurs die het vertrouwen hadden van de RLD. Dat waren mensen die een luchtvaartachtergrond hadden, professioneel als Grondwerktuigkundige of als afgestudeerde van een vliegtuigopleiding of als zweefvliegtechnicus.
Hans kwalificeerde zich als afgestudeerde Anthony-Fokker-school-leerling en als zweefvliegtechnicus direct als NVAV-bouwbegeleider-inspecteur. Jarenlang heeft hij als hoofd Technische Zaken de verantwoordelijkheid voor het Erkend Bedrijf NVAV gedragen. Hans is dus instrumenteel geweest om het zelf bouwen van een vliegtuig mogelijk te maken. Zijn grote praktische kennis op het gebied van vliegtuigbouw en elektronica maakte indruk, evenals zijn bereidheid om iedereen die bezig was met een project te helpen. Dat was zijn sterkte, en daardoor zijn valkuil, want de bereidheid om te helpen was soms groter dan zijn mogelijkheden als vrijwilliger (met ook nog een familieleven).
Hans op bouwbegeleidings-bezoek bij een Asso Champion V project; hij kan het niet laten om ook zelf de handen uit de mouwen te steken. (foto door Harry Aarts).
In de negentiger jaren van de vorige eeuw besloot de overheid om de amateurvliegtuigbouw anders te organiseren. Waar eerst alleen gebouwd kon worden binnen een Erkend Bedrijf, werden toen de teugels wat losgelaten. Het bouwen van amateurbouwluchtvaartuigen werd toegestaan buiten een bedrijfsorganisatie; waarbij alle verantwoordelijkheid voor het bouwen en vliegen bij de bouwer werd neergelegd. Dat gebeurde eind 1996 in een Beleidsregel amateurbouwluchtvaartuigen die leidde tot de huidige Ministeriële "Regeling amateurbouwluchtvaartuigen".
Het Erkende Bedrijf van de NVAV hield op te bestaan.
Technische begeleiding van de bouwers bleef nodig en er werd binnen de NVAV een Commissie Technische Zaken opgericht die (op verzoek van de bouwer) kon adviseren over technieken, maar ook zorgde voor verspreiding van positieve en negatieve ervaring met de bouw van verschillende types vliegtuigen. Hans werd lid en bouwbegeleider van TZ en heeft daarin tot het eind loyaal meegewerkt. Hij is bouwbegeleider geweest bij een indrukwekkende lijst van projecten, zoals hieronder getoond en een groot stuk van de geschiedenis van de NVAV weergeeft.
We zullen Hans Regeer blijven herdenken en eren als een pionier en mede-opbouwer van de Nederlandse Vereniging van Amateurvliegtuigbouwers!
De uitvaart van Hans was op maandag 27 juli, in het crematorium te Beuningen. In een ruime aula waren 175 plaatsen gereserveerd (met 1,5 m Corona-afstand) volledig gevuld met leden van zijn zweefvliegclub Aero Club Nistelrode, de Vereniging Historische Zweefvliegtuigen en enkele leden van de NVAV. De voorzitters van de ACN en VHZ memoreerden Hans' grote verdiensten voor die verenigingen.
De zweefvliegerij en amateurvliegtuigbouw zijn dankbaar voor de geweldige bijdrage van Hans, en de ruimte die hij daarvoor kreeg binnen zijn gezin.
Opgesteld door
Wim Benschop, met medewerking van
| Wendy Regeer | Dick Funcke | Ger May | Marien Weijenberg |
| Harry Aarts | Jack Hoogewerff | Rob van Steenoven | Jan van Wendel |
| Douwe de Boer | Dorus Lendering | Rens Verhoeven | Jan Zier |
Hieronder ziet u de indrukwekkende lijst van projecten waarvan Hans bouwbegeleider was. Het leest als de historie van de NVAV, beginnend bij projectnummer 5, de Dijkhastar II, het tweede vliegtuig van pionier en eerste NVAV-voorzitter Cor Dijkman-Dulkes.
| Project # | Type | % gereed | Project # | Type | % gereed | Project # | Type | % gereed | |||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 005 | Dijkhastar II | 100 | 006 | Boomerang | 0 | 028 | American eaglet | 0 | |||
| 031 | Weedhopper | 0 | 033 | Jodel |
70 | 035 | Sorell Guppy | 0 | |||
| 036 | Eich |
0 | 039 | Fokker |
100 | 041 | Rand Robinson |
0 | |||
| 042 | Pottier |
100 | 043 | Monett Monerai | 0 | 044 | American eaglet | 0 | |||
| 046 | Aeronca 7AC Champion | 100 | 056 | Stern Motorzwever | 99 | 058 | Bensen |
0 | |||
| 059 | Pottier |
10 | 060 | Dragonfly | 100 | 061 | Pottier |
100 | |||
| 066 | Rand Robinson |
0 | 073 | Kolb Flyer | 0 | 075 | Emeraude |
100 | |||
| 078 | Bleriot XI | 100 | 080 | Pottier P-80S | 10 | 082 | Rand Robinson |
95 | |||
| 083 | Rutan Solitaire | 35 | 085 | Minimoa GO3 | 100 | 090 | Rand Robinson |
100 | |||
| 093 | Rand Robinson |
100 | 094 | Rutan Long Eze | 0 | 096 | Rand Robinson |
0 | |||
| 116 | Lambach HL II | 100 | 126 | Bowers FlyBaby 1A | 100 | 145 | Braëndli |
100 | |||
| 152 | Murphy Rebel | 0 | 153 | Murphy Rebel | 100 | 155 | Kitfox III | 100 | |||
| 157 | Kitfox V Speedster | 100 | 157 | Kitfox V Speedster | 100 | 166 | Europa | 100 | |||
| 167 | Rand Robinson |
100 | 168 | Braëndli |
100 | 169 | Rotorway Exec 162 F | 100 | |||
| 172 | Zenair Zodiac CH 601 HDS | 0 | 174 | Europa MK1 monowheel | 100 | 176 | Grunau Baby | 95 | |||
| 180 | Jabiru SK-2200 | 100 | 181 | Pietenpol Aircamper | 20 | 182 | Europa XS Trigear | 100 | |||
| 186 | Murphy Renegade | 5 | 189 | Baljims MP100 | 0 | 190 | Slepcev Storch MK4 | 100 | |||
| 192 | Braëndli BX-2 Special | 100 | 193 | Zenair Zodiac CH 601 ULV | 5 | 195 | Zenair Zodiac Ch 601 HD | 100 | |||
| 197 | Pelican PL | 100 | 200 | Murphy Rebel Elite | 25 | 203 | Cozy MK | 23 | |||
| 205 | Braëndli BX-2 Cherry | 100 | 206 | Pelican PL | 100 | 211 | Pelican PL | 100 | |||
| 216 | P51 70% | 40 | 217 | Zenair Stol CH 701 | 100 | 219 | HM 293A | 100 | |||
| 220 | Braendli BX-2 Cherry | 100 | 221 | Pelican | 100 | 223 | Europa XS Trigear | 55 | |||
| 225 | Savannah XMP740 | 100 | 227 | Braendli BX-2 Cherry | 100 | 230 | Cozy MK IV | 5 | |||
| 231 | Braendli BX-2 Cherry | 100 | 233 | Mustang 3/4 scale | 40 | 244 | Little wing autogyro | 0 | |||
| 250 | Murphy Renegade | 100 | 252 | Asso V | 60 | 263 | Express 2000 RG> | 0 | |||
| 270 | BD-5T FSL | 95 | 273 | Vans RV-9A | 100 | 278 | Sportster | 5 | |||
| 290 | Europa XS Trigear | 100 | 292 | Corby Starlet CJ-1 | 100 | 294 | MCR-4 | 100 | |||
| 297 | Vans RV7A | 100 | 298 | Zenair Zodiac CH 601 XL | 40 | 299 | Vans RV-10 | 100 | |||
| 300 | T51 Mustang 3/4 | 52 | 306 | Lancair 360 MK II | 100 | 312 | Fokker D-VII | 60 | |||
| 316 | SD-1 Mini Sport | 317 | Lancair 360 | 100 | 318 | Pietenpol Aircamper | 10 | ||||
| 324 | CZAW Sportcruiser | 100 | 339 | Verhees Delta 2 | 5 | 355 | Pietenpol Aircamper | 5 | |||
| 363 | Fisher Celebrity | 95 | 365 | Koolhoven F.K. 23 | 40 | 380 | EEL ULF-2 | 1 | |||
| 381 | Pander E | 0 | NA02 | Sky S-1 "Special series" | 5 | NW047 | Zenair Zodiac CH 601 | 100 | |||
| NW050 | Monett sonerai 2 | 0 | NW066 | Paraplane | 0 | NW078 | Auster MK6 | 0 |
Hans was tot op het laatst actief. Bouwers die nog geen voorstel voor een vervangende bouwadviseur hebben ontvangen kunnen zich wenden tot de voorzitter Technische Zaken.