Overslaan en naar de inhoud gaan

NEDERLANDSE VERENIGING VAN AMATEUR VLIEGTUIGBOUWERS

In Memoriam Henk Roelofs

Ingediend door admin - ICT op

- door Tim Weert - 

Falco
Henk in zijn element - in de de Falco

Henk wilde samen met Jacqueline eindelijk eens een actieve vakantie vieren. In een ANWB-boekje las hij over de  mogelijkheid om te leren zweefvliegen. Zo begon Henk’s vliegcarrière in 1978 in een zweefvliegtuig op het Lemelerveld, waar hij zijn luchtdoop kreeg en samen met Jacqueline leerde zweefvliegen. Dat vond hij zo geweldig dat hij besloot om zijn sportvliegbrevet te halen in 1981 op Hilversum bij Ben Air. Het vliegvirus had Henk flink te pakken gekregen.

In de jaren 90 is de kit van een Europa aangeschaft door Bart. Samen met Henk en een enthousiast neefje van Bart, Pieter, hebben ze jaren lang elk weekend en elke woensdag avond aan de bouw van de  "BGV" gewerkt. Ze waren samen met Rob Seelenberg bezig met de "POP" en Nico Groot bezig met de "AMD" de eerste die een Europa hebben gebouwd in Nederland waardoor ook andere NVAV leden langskwamen om te kijken wat die Europa toch voor een prachtig vliegtuig was. Daardoor ontstond het idee bij Henk om een forum op het net uitgevonden internet te maken, waarop enthousiastelingen vragen konden stellen en uitgenodigd werden om naar hun project te komen kijken. Hierdoor werden weer nieuwe NVAV leden enthousiast en begonnen ook zij met de bouw van een Europa. Er ontstonden hechte vriendschappen tussen de Europa bouwers van het eerste uur. Als er ergens hulp nodig was stonden deze mannen voor elkaar klaar.

 

Nadat het "project" in de werkplaats van Bart veranderde in een luchtvaartuig, vlogen Bart en Henk bijna elk weekend vanaf Hilversum samen wel ergens naar toe. Als ze niet samen vlogen was Pieter, inmiddels ook gebrevetteerd wel van de partij. Ook de woensdag avonden bleven belangrijk, in de winter om te sleutelen en te borrelen, in de zomer om nog even voor acht uur een rondje te vliegen. Als er op de zaterdagen niets te vliegen was, dan waren ze in de werkplaats van Bart wel bezig met onderhoud, "hangaarfietsen" of het plannen van toekomstige tripjes vluchten met de Europa.

Het was ergens in 2004. Ik had net mijn eigen Europa gekocht, was net lid geworden van de NVAV, toen ik deze mannen leerde kennen. Het klikte meteen. Als er ook maar iets was, kwam Henk 's-avonds na zijn werk al even kijken of hij kon helpen. Zo kreeg ik er naast mijn Europa een stel fantastische vrienden bij. Samen hebben we heel veel lief en leed gedeeld, leuke tochtjes gemaakt en diverse flyins in het buitenland bezocht, waardoor we het idee kregen iets terug te moeten doen voor de bouwers welke we in het buitenland leerde kennen. Zo werd de Flyin op Texel geboren. Samen met Ed, Mike en hulp van de NVAV, KNVvL en AOPA waren we in staat om dit idee tot een succes te maken. Zo was Henk ook van de partij bij de organisatie van de Flyin op Middenzeeland vorige maand.
De ISACAR rally's en Zilveren vleugels welke we samen gevlogen hebben wil ik niet onbenoemd laten. Want nadat de laatste editie van de ISACAR een feit was heeft Henk enthousiast meegeholpen om de Dutch Air Rally van de grond te krijgen.
Nadat Bart weg viel, vond Henk binnen zijn vliegclub ACHA op Hilversum een nieuwe vliegmaat met wie hij zijn grote hobby kon delen. Deze vliegmaat heeft een orginele houten Falco F8, een kist waar hij enorm enthousiast over was. Zo ontstond een nog hechtere vriendschap tussen Henk en Jaap de Ruyter, waarmee hij jaren lang, elk weekend dat het weer het ook maar een beetje toe liet, op stap ging in de Falco. Samen met de andere "Falco's van Hilversum", soms ook vergezeld door andere vliegtuigen met nieuwe vrienden. Henk had een lijstje met velden op maximaal 1 uur afstand van Hilversum, waar dan even een terrasje moest worden gepakt. In losse formatie vloog de vriendengroep er naar toe en weer terug. Zelf ben ik diverse keren als gast mee geweest met deze groep in mijn Europa, 3 weken geleden voor het laatst in mijn RV, niet wetende dat het op Moosele de laatste keer zou zijn Henk te spreken.

Vorige week sloeg het noodlot toe. Twee dagen lang hebben artsen ter vergeefs gedaan wat ze konden....
Henk, voor ons was je een echte vriend, maar onze gedachten gaan uiteraard vooral uit naar je vrouw Jacqueline, dochter Marianne, kleindochter Eline en familie en vrienden die nu zonder jou verder moeten, we gaan je allemaal enorm missen.

Henk, God Speed !