Overslaan en naar de inhoud gaan

NEDERLANDSE VERENIGING VAN AMATEUR VLIEGTUIGBOUWERS

Vliegtuig lift

Afgelopen jaar, 2019, ging ons vliegtuig de PH-TDB voor het eerst de lucht in. Toen dat doel bereikt was kwam de volgende vraag: waar gaan wij de TDB stallen?

Vliegveld Teuge, waar de eerste vlucht had plaatsgevonden, was geen optie. Te ver rijden en te veel files. Waar dan wel? Het liefst EHRD, want daar woon ik naast, maar helaas financieel niet haalbaar. Seppe? Zou perfect zijn maar daar heb ik niet de juiste mensen kunnen vinden die de TDB voor een leuke prijs stalling konden bieden. 

Op het vliegveld EHMZ  kon ik voor een mooie prijs staan en die prijs kon nog  zakken als ik het vliegtuig in de lucht zou hangen. Dus er moest een lift gebouwd worden!

Ik had al eens met een schuin oog naar de lift van Henk-Jan van der Zouw gekeken.  Prachtig, maar voor mij niet simpel om te bouwen.

Uiteindelijk heb ik samen met mijn vader een platform ontworpen waar we het vliegtuig oprijden en een druk op de knop doet vervolgens de rest. 

 

Ik heb het geluk dat ik gebruik mocht maken van de lastafel bij een kennis van me. Dat werkt zo makkelijk: alles in één klap netjes haaks.

 

 

 

 

 

Het frame is gereed.  Alleen nog een plaat hout erop monteren en dan kan ie naar het vliegveld!

Het opzet is om het vliegtuig op eenvoudige wijze zo hoog mogelijk op te hangen i.v.m. de vliegtuigen er onder.  De beperkende factor is de hoogte van de canopy.

 De hoogste dikke balk van onze lift zit met 2 klembouten vast bovenop de blauwe stalen ligger. De krachten van deze dikke balk worden met draadeinden doorgegeven aan het platte profiel eronder, waarop mijn handen rusten op de foto. Hieraan hangen de wielen voor de drie stalen hijskabels. Elke hijskabel wordt naar het midden gevoerd en via een 2e wiel loopt de kabel door naar de verzamelplaat en wordt daarop vast gezet. Het 3e wiel in het midden is voor de voorste hijskabel, die via dit wiel ook aan de verzamelplaat wordt vastgezet. 

 

Hieronder zien we de verzamelplaat (rechts) waarop aan de achterzijde de drie hijsdraden gekoppeld zijn. In de verzamelplaat zit een wiel dat er voor zorgt dat de kracht op de motor gehalveerd wordt.  Hier zitten dus twee kabels aan, een is de hijskabel en gaat naar de motor, de andere gaat naar het dode part. 

De middelste slappe kabel is de beveiligingsdraad die we ergens stevig vastzetten. Mocht de motor gaan slippen dan zakt de kist 5 cm en komt dan te hangen aan deze veiligheidskabel.

 Over het losse wieltje links loopt de hijskabel van de neus. Deze gaat eerst naar achteren en komt daarna weer terug, via het 3e wiel, naar de verzamelplaat

 

Hier is de beveiligingskabel vastgezet.

 

 

 

 

 

 

 

 

Het hijssysteem hebben we zó geplaatst, dat de verzamelplaat precies de slag maakt over de afstand die het vliegtuig omhoog moet. Hierdoor fungeert de verzamelplaat tevens als de hoogte-eindstop en hangt het vliegtuig zo dicht mogelijk tegen de hangaar wand.  Op de verzamelplaat zit een stalen profiel dat de eindschakelaar bedient. Hier zie je dat we die aan het afstellen zijn. Ik ga nog een tweede beveiliging maken zodat ik zeker weet dat de canopy niet zal beschadigen wanneer er eentje faalt.

 

De hoogte tussen de canopy en de stalen balk  is op deze manier minimaal.

 

Dit is het eindresultaat.

Meer informatie over onze projecten kun je hier vinden:

Stef den Boer