Overslaan en naar de inhoud gaan

NEDERLANDSE VERENIGING VAN AMATEUR VLIEGTUIGBOUWERS

In Memoriam: Hans Regeer

Hans is niet meer, hij is gevlogen.

regeer - rouwkaart

fot hans regeerMet Hans is ons een persoon ontvallen die heel veel voor de NVAV heeft betekend.

Hans is in 1946 geboren in Den Haag, als oudste in een gezin met vier kinderen. Al jong toonde hij zich nieuwsgiering, ondernemend en onafhankelijk

Zijn vader vond dat hij het beste timmerman kon worden, maar Hans was geïnteresseerd in moderne techniek, vooral elektrotechniek. Daarom ging hij na de Lagere School naar de LTS Elektrotechniek om vervolgens naar de Anthony Fokker School te gaan, de MTS voor Vliegtuigtechniek in Scheveningen, waar hij zich specialiseerde in vliegtuigelektronica.

Daarna moest hij in Militaire Dienst, gelukkig bij de Luchtmacht, en werd op de vliegbasis Ypenburg gestationeerd. Hier kwam hij in aanraking met zweefvliegen (toen nog een dienstsport) en had voor de rest van zijn leven een hobby, of liever gezegd een passie. Na zijn diensttijd ging Hans werken in het onderhoud van elektronica, en specialiseerde zich met name in de opkomende lasertechniek. Voor zijn werk verhuisde hij naar Brabant en werd daar zweefvlieger bij de Aeroclub Nistelrode. Door zijn interesse en kennis werd hij daar al spoedig ook nog zweefvliegtechnicus.

Hij richtte een eigen werkplaats in voor het onderhoud van zweefvliegtuigen en motorzwevers, en verzamelde daar clubleden die wekelijks een avond meehielpen en ook opgeleid werden tot zweefvliegtuig-technicus. Hij begon ook samen met vrienden aan de bouw van een drietal composiet motorzwevers (Rutan Solitaire) waarvan de ontwikkeling stagneerde door gebrek aan een betrouwbare ultralichte motor.

rutan

Hans werd op 2 mei 1972 lid van de NVAV.

In die tijd was het zelf bouwen van een vliegtuig alleen toegestaan binnen een door de Rijksluchtvaartdienst Erkend Bedrijf.

Zo is de NVAV toen ingericht, compleet met een bedrijfshandboek, vaste procedures en een paar inspecteurs die het vertrouwen hadden van de RLD. Dat waren mensen die een luchtvaartachtergrond hadden, professioneel als Grondwerktuigkundige of als afgestudeerde van een vliegtuigopleiding of als zweefvliegtechnicus.

Hans kwalificeerde zich als afgestudeerde Anthony-Fokker-school-leerling en als zweefvliegtechnicus direct als NVAV-bouwbegeleider-inspecteur. Jarenlang heeft hij als hoofd Technische Zaken de verantwoordelijkheid voor het Erkend Bedrijf NVAV gedragen. Hans is dus instrumenteel geweest om het zelf bouwen van een vliegtuig mogelijk te maken. Zijn grote praktische kennis op het gebied van vliegtuigbouw en elektronica maakte indruk, evenals zijn bereidheid om iedereen die bezig was met een project te helpen. Dat was zijn sterkte, en daardoor zijn valkuil, want de bereidheid om te helpen was soms groter dan zijn mogelijkheden als vrijwilliger (met ook nog een familieleven).

hans

Hans op bouwbegeleidings-bezoek bij een Asso Champion V project; hij kan het niet laten om ook zelf de handen uit de mouwen te steken. (foto door Harry Aarts).

In de negentiger jaren van de vorige eeuw besloot de overheid om de amateurvliegtuigbouw anders te organiseren. Waar eerst alleen gebouwd kon worden binnen een Erkend Bedrijf, werden toen de teugels wat losgelaten. Het bouwen van amateurbouwluchtvaartuigen werd toegestaan buiten een bedrijfsorganisatie; waarbij alle verantwoordelijkheid voor het bouwen en vliegen bij de bouwer werd neergelegd. Dat gebeurde eind 1996 in een Beleidsregel amateurbouwluchtvaartuigen die leidde tot de huidige Ministeriële "Regeling amateurbouwluchtvaartuigen".

Het Erkende Bedrijf van de NVAV hield op te bestaan.

Technische begeleiding van de bouwers bleef nodig en er werd binnen de NVAV een Commissie Technische Zaken opgericht die (op verzoek van de bouwer) kon adviseren over technieken, maar ook zorgde voor verspreiding van positieve en negatieve ervaring met de bouw van verschillende types vliegtuigen. Hans werd lid en bouwbegeleider van TZ en heeft daarin tot het eind loyaal meegewerkt. Hij is bouwbegeleider geweest bij een indrukwekkende lijst van projecten, zoals hieronder getoond en een groot stuk van de geschiedenis van de NVAV weergeeft.
We zullen Hans Regeer blijven herdenken en eren als een pionier en mede-opbouwer van de Nederlandse Vereniging van Amateurvliegtuigbouwers!

De uitvaart van Hans was op maandag 27 juli, in het crematorium te Beuningen. In een ruime aula waren 175 plaatsen gereserveerd (met 1,5 m Corona-afstand) volledig gevuld met leden van zijn zweefvliegclub Aero Club Nistelrode, de Vereniging Historische Zweefvliegtuigen en enkele leden van de NVAV. De voorzitters van de ACN en VHZ memoreerden Hans' grote verdiensten voor die verenigingen.

De zweefvliegerij en amateurvliegtuigbouw zijn dankbaar voor de geweldige bijdrage van Hans, en de ruimte die hij daarvoor kreeg binnen zijn gezin.

Opgesteld door

Wim Benschop, met medewerking van

Wendy Regeer Dick Funcke Ger May Marien Weijenberg
Harry Aarts Jack Hoogewerff Rob van Steenoven Jan van Wendel
Douwe de Boer Dorus Lendering Rens Verhoeven Jan Zier

 

Hieronder ziet u de indrukwekkende lijst van projecten waarvan Hans bouwbegeleider was. Het leest als de historie van de NVAV, beginnend bij projectnummer 5, de Dijkhastar II, het tweede vliegtuig van pionier en eerste NVAV-voorzitter Cor Dijkman-Dulkes.

  Project # Type % gereed   Project # Type % gereed   Project # Type % gereed
  005 Dijkhastar II 100   006 Boomerang 0   028 American eaglet 0
  031 Weedhopper 0   033 Jodel D-119 70   035 Sorell Guppy 0
  036 Eich JE-2 0   039 Fokker DR-1 100   041 Rand Robinson KR-2S 0
  042 Pottier P-80S 100   043 Monett Monerai 0   044 American eaglet 0
  046 Aeronca 7AC Champion 100   056 Stern Motorzwever 99   058 Bensen B-8 0
  059 Pottier P-80S 10   060 Dragonfly 100   061 Pottier P-170S 100
  066 Rand Robinson KR-1 0   073 Kolb Flyer 0   075 Emeraude CP-328 100
  078 Bleriot XI 100   080 Pottier P-80S 10   082 Rand Robinson KR-2 95
  083 Rutan Solitaire 35   085 Minimoa GO3 100   090 Rand Robinson KR-2 100
  093 Rand Robinson KR-2 100   094 Rutan Long Eze 0   096 Rand Robinson KR-2 0
  116 Lambach HL II 100   126 Bowers FlyBaby 1A 100   145 Braëndli BX-2 (Cherry) 100
  152 Murphy Rebel 0   153 Murphy Rebel 100   155 Kitfox III 100
  157 Kitfox V Speedster 100   157 Kitfox V Speedster 100   166 Europa 100
  167 Rand Robinson KR-2S 100   168 Braëndli BX-2 (Cherry) 100   169 Rotorway Exec 162 F 100
  172 Zenair Zodiac CH 601 HDS 0   174 Europa MK1 monowheel 100   176 Grunau Baby 95
  180 Jabiru SK-2200 100   181 Pietenpol Aircamper 20   182 Europa XS Trigear 100
  186 Murphy Renegade 5   189 Baljims MP100 0   190 Slepcev Storch MK4 100
  192 Braëndli BX-2 Special 100   193 Zenair Zodiac CH 601 ULV 5   195 Zenair Zodiac Ch 601 HD 100
  197 Pelican PL 100   200 Murphy Rebel Elite 25   203 Cozy MK 23
  205 Braëndli BX-2 Cherry 100   206 Pelican PL 100   211 Pelican PL 100
  216 P51 70% 40   217 Zenair Stol CH 701 100   219 HM 293A 100
  220 Braendli BX-2 Cherry 100   221 Pelican 100   223 Europa XS Trigear 55
  225 Savannah XMP740 100   227 Braendli BX-2 Cherry 100   230 Cozy MK IV 5
  231 Braendli BX-2 Cherry 100   233 Mustang 3/4 scale 40   244 Little wing autogyro 0
  250 Murphy Renegade 100   252 Asso V 60   263 Express 2000 RG> 0
  270 BD-5T FSL 95   273 Vans RV-9A 100   278 Sportster 5
  290 Europa XS Trigear 100   292 Corby Starlet CJ-1 100   294 MCR-4 100
  297 Vans RV7A 100   298 Zenair Zodiac CH 601 XL 40   299 Vans RV-10 100
  300 T51 Mustang 3/4 52   306 Lancair 360 MK II 100   312 Fokker D-VII 60
  316 SD-1 Mini Sport     317 Lancair 360 100   318 Pietenpol Aircamper 10
  324 CZAW Sportcruiser 100   339 Verhees Delta 2 5   355 Pietenpol Aircamper 5
  363 Fisher Celebrity 95   365 Koolhoven F.K. 23 40   380 EEL ULF-2 1
  381 Pander E 0   NA02 Sky S-1 "Special series" 5   NW047 Zenair Zodiac CH 601 100
  NW050 Monett sonerai 2 0   NW066 Paraplane 0   NW078 Auster MK6 0

Hans was tot op het laatst actief. Bouwers die nog geen voorstel voor een vervangende bouwadviseur hebben ontvangen kunnen zich wenden tot de voorzitter Technische Zaken.