Experimentals, de keuze is reuze – door Tim Weert
Link naar deel 1 | Link naar deel 2
Deel 3. De vleugels zijn in ruwbouw klaar; nu de bouw van de flaps en rolroeren
Flaps
Nadat de ruwbouw van de vleugels achter de rug is kan worden begonnen met de bouw van de flaps en rolroeren. Deze bestaan eveneens uit platen 2024 T3 alclad aluminium met een stevige voorlijst en stringers voor de versterking en verhoging van de stijfheid.
Rolroer in aanbouw binnenzijde
Rolroer in aanbouw binnenzijde
Klinkwerkzaamheden rolroer
De vleugels moeten voorzien worden van huid beplating. Daarvoor moet je met zijn tweeën zijn. Iemand moet de klinkhamer bedienen en aan de andere zijde moet iemand met de buckling bar (het tegenhoud-ijzer) de geklonken kop van de klinknagel zich laten vormen.
Klinkwerk bovenkant vleugel.
Nadat de bovenkant van de vleugels is vastgeklonken op de liggers en ribben, krijgt de vleugel voldoende torsie stijfheid om uit de bouwconstructie te tillen. De vleugel kan nu op een vlakke bouwtafel gelegd worden voor het aanbrengen van de onderste huidplaten.
Voordat deze huidplaten definitief vast geklonken kunnen worden moeten de scharnieren voor de rolroeren worden gemonteerd op de achterste hoofdligger. Deze worden uiteraard ook gemonteerd met klinknagels.
Van wortel naar tip kunnen de huidplaten nu worden vast geklonken op de liggers en ribben. Segment na segment. Deze klus kun je in je eentje solo uitvoeren. Een NVAV clublid had hiervoor een handig hulpstuk gemaakt, een buckling bar welke vast zit aan een houten lat. Deze duwt de buckling bar stevig tegen de achterlijst waardoor je deze in je eentje zonder hulp van anderen kan vastklinken. De huidplaten zijn flexibel waardoor je de stukken welke je nog moet vastmaken kunt vastbinden aan de rails van de garagedeur met een stukje huis tuin en keuken touw.
Bijna klaar
Het laatste segmentje van de rechter vleugel. Door de verlichtingsgaten zijn alle rivets van binnen uit bereikbaar met de bucklingbar. Een inspectie spiegel is onmisbaar om alle nagels te controleren.
Daarna heb ik een verrijdbare stelling gemaakt van het hout (verpakkingsmateriaal) waarin deze bouwdoos van de vleugels een jaar eerder in arriveerde.
Voordat dat de vleugels klaar waren heb ik de fuselage kit, oftewel de bouwdoos van de romp besteld. Daarover meer in de volgende aflevering.