EFLEVA (European Federation of Light, Experimental and Vintage Aircraft) is een federatie van Europese verenigingen van amateurbouw, historische en lichte vliegtuigen. EFLEVA is lid van EAS (Europe Air Sports). EAS vertegenwoordigt General Aviation bij de verschillende instanties waaronder EASA. NVAV is lid van EFLEVA.
Ieder jaar is er een tweedaagse conferentie waar de verenigingen aan deelnemen.
Dit jaar is was de conferentie in Praag, op 16 en 17 oktober.
Technical and Business Meeting
Voor deze conferentie waren we te gast bij de Tsjechische vereniging AHA en Mark Petru was onze gastheer. De T&B-meeting werd gehouden in het Letecké Muzeum. Op de tweede verdieping van het museum is een uitgebreide collectie van luchtvaart curiosa te bewonderen. Van pilotenhorloges tot aan antieke gyroscopische instrumenten. Alles behoort tot de privécollectie van Mark. Hij bezit overigens ook de grootste collectie van luchtvaartboeken. Deze bevindt zich op locaties in Canada en Tsjechië.
Op de eerste verdieping van het museum is een imposante collectie historische vliegtuigen te bewonderen. Alle gestalde vliegtuigen vliegen regelmatig.
De volgende onderwerpen zijn behandeld:
Niet-bouwer eigenaren - RSA (Frankrijk)
Dominique Simon (president EFLEVA) meldt dat steeds meer eigenaren van amateurbouwvliegtuigen het vliegtuig niet zelf hebben gebouwd. In Frankrijk is die percentage 70%. Een korte peiling in de zaal leert dat in de meeste landen dat percentage tussen de 30 en 50 procent ligt.
EFLEVA days (ED)
EFLEVA houdt ieder jaar een fly-in onder de naam “EFLEVA DAYS”. Gezien de concurrentie haakt men aan bij een reguliere fly-in van een aangesloten vereniging. Afgelopen ED was geen succes en voor 2022 wordt w.s. aangehaakt bij de LAA Fly-in.
EFLEVA Website
Zoals iedere website constateert EFLEVA dat het lastig is recente content op de website te krijgen. Leden verenigingen worden opgeroepen content aan te dragen.
Kennis database – Hermann Eigner – IEC
Hermann geeft een update van dit project. De bedoeling is dat de aangesloten verenigingen op een snelle en overzichtelijke manier informatie over de diverse nationale regelgevingen kunnen opzoeken.
MLA 600kg opt-out
EASA biedt staten de mogelijkheid om MLA’s tot 600kg onder de nationale regelgeving te brengen. Carlos Trigo geeft een overzicht van de adaptatie van die opt-out in Europa. Conclusie: De meeste landen maken gebruik van de opt-out regeling of (zoals in NL) bereiden zich daarop voor. In de meeste landen wordt er een nieuwe categorie (450-600) geïntroduceerd. Een paar landen hebben aangegeven geen gebruik te maken van de opt-out.
MOSAIC
Is een programma van de FAA (Modern Special Airworthiness Certificates) dat als doel heeft de regelgeving voor niet-commerciële recreatieve luchtvaart te vereenvoudigen. Het is het Amerikaanse variant van de Europese inzet om te komen tot “proportionele regels”.
Europe Air Sports EAS.
Julian Scarfe gaf een uodate op 3 punten:
1. Verkoop van Amateurbouw. De legal team van de EASA GA heeft een ruling geschreven over deze door Nederland aangebrachte kwestie: De status van amateurbouwluchtvaartuig wordt vastgesteld op het moment van de constructie. Een eventuele verkoop van het vliegtuig verandert die status niet. M.a.w. een amateurbouwvliegtuig kan zonder beperkingen worden doorverkocht.
2. Part 66L
Er komt een verlichting m.b.t. de ervaringsbepalingen van Part 66L onderhoudsmonteurs.
3. Part 21L. Onder part 21L kunnen vliegtuigen onder een veel soepeler regime worden gefabriceerd. De fabrikant hoeft dan niet gecertificeerd te zijn maar stelt zelf vast (declared organisation) dat aan de eisen wordt voldaan. De vliegtuigen die onder Part 21L worden geproduceerd hebben dan een beperkt bewijs van luchtwaardigheid. Dit zou in vele gevallen een goed alternatief zijn voor MLA-vliegtuigen.
EFLEVA-verzekeringsprogramma.
De situatie in verzekeringsland is moeilijk. Uiteindelijk is het verzekeren van vliegtuigen een nichemarkt. EFLEVA probeert de verenigingen te stimuleren aan te sluiten bij een pakket van Air Courtage.
NVAV – Nederland
Joop Sint Jago geeft een debriefing van de situatie m.b.t. de verkoop van vliegtuigen. Zie ook Europe Air Sports.
EAS – IFR
Werner Maag van Experimental Aviation Switserland gaf een update van hun project om toestemming te krijgen voor IFR-vluchten met amateurbouwvliegtuigen. Een speciaal daarvoor gebouwde Lancair is uitgerust met de nodige apparatuur. Het loopt nu een aantal jaren en recent is toestemming ontvangen voor IFR vluchten in VMC. Het is nog onzeker wanneer volledige toestemming zal worden verleend aangezien de autoriteiten niet geheel duidelijk zijn over wat ze verwachten van het testprogramma.
Zwitserse amateurbouwers die IFR willen gaan vliegen dienen rekening te houden met een investering van ca. €40.000 t.b.v. de extra instrumenten.
Elektronische zichtbaarheid (Electronic Conspicuity)
Er is geen twijfel dat ADSB de beste technologie is. EASA zou het per direct kunnen invoeren maar niks wijst erop dat we op kort termijn zo’n ontwikkeling te verwachten is.
LAA – Biodiversiteit
Veel Britse vliegvelden ontwikkelen programma’s voor het stimuleren van de biodiversiteit. Vliegvelden kunnen ook klimaatneutraal worden
LAA – Toekomst van luchtvaartbrandstof
Er is informatie uitgewisseld over de te verwachten toekomstige ontwikkelingen. Roger Hopkinson (VK - LAA) wijst erop dat er slechts één leverancier is van het lood dat wordt gebruikt in de Europese 100LL. Deze leverancier is gevestigd in het VK. Toekomstige milieu-eisen zouden de bevoorrading van de Europese raffinaderijen vanuit het VK kunnen bemoeilijken.
Op dag 2 van de conferentie zijn interne zaken zoals financiën en bestuurlijke zaken besproken.