door Suzanne Hendriks
Wij zijn AeroDelft, een studententeam dat zich bezighoudt met het ontwikkelen van een waterstof vliegtuig. Ons doel is bewijzen dat vliegen zonder het uitstoten van broeikasgassen mogelijk is door het eerste vliegtuig te bouwen dat op vloeibaar waterstof vliegt! A.s. zomer willen we taxiën op batterijen, het jaar er na vliegen op gasvormig waterstof en in 2025 willen we vliegen op vloeibaar waterstof.
Om dit doel te bereiken gaan we een Sling 4 kit vliegtuig ombouwen zodat deze op waterstof kan vliegen. We gaan de verbrandingsmotor vervangen door een elektromotor en de twee achterste zitplekken benutten voor o.a. een brandstofcel en een waterstoftank. Op dit moment zijn we bezig met het in elkaar zetten van de Sling 4. We zijn begonnen met de empennage. Echter bleek al snel dat de onderdelen niet compleet waren en we nog een backorder moesten krijgen. Afgezien van deze missende onderdelen zijn we nu zo goed als klaar met de empennage. In afwachting van de backorder zijn we de vleugels al gaan ontbramen, schuren, schoonmaken en primen. Hier zijn we zo goed als klaar mee. Hoogstwaarschijnlijk komt de backorder ergens komende week dus dan kunnen we door met bouwen, waar we heel erg naar uitkijken.
Aangezien geen van ons eerdere ervaringen had met het bouwen van een kitvliegtuig, krijgen we hulp van Martin van den Broek en Jack Hoogewerff van de NVAV. Voordat we zijn begonnen met bouwen zijn ze beiden langs geweest om een korte introductie te geven en kregen we allerlei nuttige tips en tricks. Het idee is dat iedere paar weken een van hen langskomt om te kijken hoe het bouwproces verloopt. Dit is pas één keer gebeurd omdat we nog op onderdelen wachten uit Zuid-Afrika, maar we hopen dat we de volgende keer een volledige empennage en een groot gedeelte van de vleugels kunnen laten zien.
Ondertussen zijn we ook nog naar Breda afgereisd om samen met Jack Hoogewerff en Camille Popelier twee RV12's te vliegen, beiden gebouwd door Jack. Na het opstijgen mochten we allemaal zelf sturen, wat erg leuk was! Daarnaast konden we natuurlijk ook op deze manier goed ervaren wat we nu echt aan het bouwen zijn. Daardoor hebben we een beter idee gekregen hoe de Sling er uiteindelijk uit komt te zien.
Ons doel voor komend jaar (2022) is om het vliegtuig in april zo goed als af te krijgen, zodat het waterstofsysteem daar in geplaatst kan worden. Er moet dus nog hard worden doorgewerkt de komende maanden en daarbij kunnen we de hulp van de NVAV goed gebruiken!
Martin van den Broek geeft uitleg
AeroDelft team op Seppe met Jack Hoogewerff