door: Hans Labruyere
In GA-kaartenland hebben Amerikaanse software-reuzen als Dynon, Garmin en Foreflight behoorlijk wat marktaandeel – ook in Nederland. Niet onlogisch: zij leveren een mooi product en een goede kwaliteit. In mijn RV12 heb ik echter om veel redenen MGL avionics ingebouwd (zie ook AOPA Magazine nr 394 van oktober 2021)
Hoewel MGL in haar EFIS een uitstekende luchtvaartkaart meelevert (zie link), wilde ik om veel redenen toch liever een abonnement op een data serviceprovider a la Dynon / Garmin / Jeppesen / Foreflight / PocketFMS.
Met een recente EFB (Electronic Flight Bag) van zo’n leverancier ben ik dan zeker van de juiste informatie op het juiste moment. Omdat ik voor wat betreft de hardware al voor MGL koos, werd de keus vanzelf simpeler, om uiteindelijk via zoiets plats als pricing en de waarde van Nederlandsche Waar bij EasyVFR van het Lelystadse PocketFMS uit te komen.
Bij die keuze speelt zeker ook mee dat de KNVvL sinds een paar jaar een gratis versie van EasyVFR aan haar leden aanbiedt. Ik had al kunnen wennen aan, en werken met dit softwareproduct. Dat was dus indertijd van PocketFMS een goede commerciële keuze.
Neerlands Hoop
De mannen van PocketFMS zitten al jaren op een verdieping in een hangar op EHLE. Een spreekwoordelijk logische locatie voor softwarebouwers van dit soort producten: van kantoor en na kantoor lopen ze letterlijk langs de mogelijke klanten. Een paar EFIS-modellen van de grotere leveranciers hangen in het kantoor voor bug-testen tegen een muur, en verder staan er bureaus met Grote Schermen. De koffie is er spreekwoordelijk goed.
EasyVFR4 van PocketFMS is een softwarepakket dat bruikbaar is op verschillende systemen, waaronder de bekende Garmin, Dynon, MGL, LXNav, AFS, NavITer en anderen.
De applicatie wordt bij abonnementen tenminste éénmaal per vier weken ge-updatet. Het past zich aan aan de GMT-tijd van het gebied waarbpven je vliegt en laat dan alleen zaken zien die op dat moment relevant zijn. Zowel thuis in de voorbereiding als (natuurlijk) op 1200 ft hoogte boven Frankijk: Restricted area worden alleen getoond als ze ook daadwerkelijk op het moment van gebruik Restricted zijn. Hetzelfde geldt voor NOTAM’s en een vracht aan andere informatie. Allemaal op de kaarten te zien, en tijdspecifiek!
Gemak, geautomatiseerd.
EasyVFR werkt samen met TCAS, FLARM en ADSB-systemen, en natuurlijk gangbare GPS-systemen.
Daarnaast biedt de applicatie weersinformatie van de locatie waar je wilt vliegen op het moment dat je wilt vliegen, en berekent de verschillende koersen en performances gelijk door.
Er is natuurlijk de beschikking over een erg uitgebreide EFB (Elecronic flight Bag) met geo-referenced kaarten en approachkaarten – van de hele wereld. Vierwekelijks ge-updatet, all-in. EasyVFR werkt in niet minder dan tien talen.
Kostenaspecten
Om gelijk de wind uit de kosten-zeilen te halen: voor 7 tientjes per jaar ben je in business voor een Standard versie, voor 150/jaar heb je 12 maanden lang alle mogelijkheden die de applicatie biedt. Deze oplossing was in de tijd dat ik dat onderzocht op afstand de goedkoopste van de markt – en zeker niet de minste voor wat betreft functionaliteit en kwaliteit! AOPA-leden krijgen zelfs 50% korting; met een EasyVFR aankoop heb je die prachtige AOPA bladen eigenlijk bijna gratis.
Goed voorbeeld doet goed volgen: in navolging van AOPA krijgen vliegers die hun solo hebben behaald, een jaar lang gratis de beschikking over EasyVFR.
Nu kun je ook zonder eigen vliegtuig met een applicatie als deze thuis je routes uitzetten, voorbereidingen treffen, en een nog betere vlieger worden!
Nadat een abonnement is verlopen, kun je overigens nog steeds gebruik maken van het pakket – al wordt dat dan natuurlijk niet meer ondersteund of ververst.
Werking: lange termijn
De applicatie wordt bij voortduring verbeterd en getuned: een uitgebreide groep Beta-testers zorgt voor reacties uit het veld easyvfr4.aero/community/beta en daarmee voor verbeteringen die jou en mij op korte termijn aan gaan.
Een (ook Nederlandstalige) helpdesk is adequaat en concreet: binnen enige dagen heb je mail-antwoord op je vraag – al kun je ook altijd even bellen of langsgaan, dan heb je het gelijk. Kom daar bij de Amerikanen maar eens om ;-))
De werking van EasyVFR4 en het gemak van het maken van de vliegplannen wordt in deze YouTube uitgelegd.
Er staat zelfs een (Franstalig filmpje bij met een vergelijk tussen EasyVFR en Dynon.
Praktijkervaringen
Je kunt mij een zondagsvlieger noemen: ik werk de hele week, heb een RV12 gebouwd die ook onderhouds-aandacht nodig heeft en één dag in de week heb ik in overleg met het thuisfront leeg geveegd voor vliegactiviteiten.
In de praktijk maak ik mijn vliegplannen een paar dagen van tevoren gewoon thuis op de computer. Elke keer als ik EasyVFR4 opstart, worden de laatste gegevens gedownload van de landen die ik heb gekozen.
Locaties en waypoints zijn met tekst in te geven of met de muis aan te klikken.
Elke locatie kent daarna een aantal pop-up mogelijkheden: NOTAM’s; weersgesteldheid van die locatie; METAR’s; dichtstbijzijnde vliegveld of de moegelijkheid deze positie als onderdeel van het vliegplan te laten dienen. Ook alternates worden op die manier uitgekozen en vastgelegd.
Wind, kompaskoersen, W&B calculaties, performance calculaties: EasyVFR berekent het volautomatisch en precies – en zorgt met één druk op de knop voor een heldere en concrete verslaglegging in een A4-Flight Briefing boekje (“TripKit”) , waarvan je zelf de inhoud bepaalt. Zo heb je je W&B in print, maar ook een kompaslijst, luchtruimbriefing inclusief winddeviatie, een weerbriefing, een brandstofbegroting en nog veel meer.
Het aldus uitgewerkte vliegplan kan met één click worden gefiled.
De vliegplannen die ik thuis heb uitgewerkt zet ik de ochtend voor ik vlieg met één druk-op-de-knop op een SD-kaart, want je weet nooit welke wijzigingen er op het laatste moment nog zijn doorgevoerd. Die kaart schuif ik in de voorkant van mijn EFIS en zo heb ik de beschikking over het hele vliegplan, inclusief alle kaarten, approachcards en alle details.
Met de flightplan-functie in MGL (dat zal bij de andere merken niet anders zijn) kan ik het vliegplan aanpassen, een retour plannen, alternates maken of aanpassen en allerhande details wijzigen.
Het type MGL EFIS dat ik heb, heeft niet de mogelijkheid om weersomstandigheden direct vanuit EasyVFR te presenteren. Dat is eenvoudig op te lossen: Ik zie collega’s die ervoor kiezen om naast hun EFIS, een iPad of iPhone met daarop EasyVFR in hun toestel (middels een kneepad of een panelmount) te hebben – als back-up en secundair systeem.
Al is de Weerbriefing-modus van de TripKit ruim voldoende voor de aankomende dag, dat voldoet op zich prima.
Samenvatting
Ik ben uit het bouwjaar 1961. Er wordt veel gegrapt over de aanpasbaarheid van oudere vliegers die van ‘stoom en ronde wijzers’ afkomen en met nieuwerwetsigheden willen werken maar daar zoveel moeite mee hebben.
De combi MGL – EasyVFR4 is voor mij vanaf het prille begin een natuurlijke overgang geweest die prettig werkt, begrijpelijk reageert en duidelijke resultaten geeft.
Voor mij is het de sport voor zo weinig mogelijk investering zo veel mogelijk resultaat te krijgen: EasyVFR4 beantwoordt die wens absoluut! Met de overgebleven centjes kan ik dan vervolgens wat meer vliegen ;-)
Ik wens je toe dat je, nu je eenmaal aan het eind van dit artikel bent gekomen, ook dat pakket eens uitprobeert.
Op hun website is een button aangebracht waarmee je het 30 dagen voor niets kunt proberen en zelf een beetje pielen. Doe dat vooral: zien is geloven.